Trollfjorden cache

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
tobydude
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:ons 20 mai 2009 16:33
Sted:Bø i Vesterålen
Kontakt:
Trollfjorden cache

Legg inn av tobydude » søn 29 aug 2010 09:24

Hei.
Der ligger en cache i Trollfjorden i Raftsundet i Vesterålen. Har tenkt meg en tur dit neste helg og plassere en ny cache.
Er dere nøye på hvor langt unna cachen må ligge en annen cache?
Jeg har forstått at det skal være 180 m mellom cachene. Er dette i luftlinje?
Bilde

Brukeravatar
Smort78
Bruker
Bruker
Innlegg:247
Registrert:tir 27 nov 2007 18:13

Re: Trollfjorden cache

Legg inn av Smort78 » søn 29 aug 2010 09:32

Regelen er 161 meter, og det er i luftlinje ja

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Trollfjorden cache

Legg inn av avigerus » søn 29 aug 2010 10:03

sånn bare for å unngå missforståelser... Vi snakker da om MINST 161 meter mellom hver.... Huttemætu ellers.....
Bilde

Brukeravatar
tobydude
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:ons 20 mai 2009 16:33
Sted:Bø i Vesterålen
Kontakt:

Re: Trollfjorden cache

Legg inn av tobydude » søn 29 aug 2010 10:26

Ok. Thanks. :)
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Trollfjorden cache

Legg inn av Makuta Teridax » søn 29 aug 2010 10:49

tobydude skrev:Hei. Der ligger en cache i Trollfjorden i Raftsundet i Vesterålen. Har tenkt meg en tur dit neste helg og plassere en ny cache. Er dere nøye på hvor langt unna cachen må ligge en annen cache? Jeg har forstått at det skal være 180 m mellom cachene. Er dette i luftlinje?
Hei. Dette er forklart i retningslinjene. Se avsnittet Cache saturation.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Trollfjorden cache

Legg inn av esbjug » tir 31 aug 2010 18:21

En søkt situasjon: En cache ligger ved foten av et loddrett fjell, og på en fjellhylle 162 meter rett opp ønsker jeg å legge ut en ny cache. Koordinatene er like. Det er mer enn 161 meter mellom cachene. Selvsagt forstår jeg hva reglene sier, men denne situasjonen kunne tenkes å oppstå. Hva ville godkjenneren gjøre her?

mvh esbjug

Brukeravatar
Smort78
Bruker
Bruker
Innlegg:247
Registrert:tir 27 nov 2007 18:13

Re: Trollfjorden cache

Legg inn av Smort78 » tir 31 aug 2010 18:36

esbjug skrev:En søkt situasjon: En cache ligger ved foten av et loddrett fjell, og på en fjellhylle 162 meter rett opp ønsker jeg å legge ut en ny cache. Koordinatene er like. Det er mer enn 161 meter mellom cachene. Selvsagt forstår jeg hva reglene sier, men denne situasjonen kunne tenkes å oppstå. Hva ville godkjenneren gjøre her?

mvh esbjug
Har allerede oppstått - dog ikke med like stor høydeforskjell, men med nok til at man ikke tar feil av hvilken cache man finner. Den andre cachen ble ikke godkjent.
Dvs - det ble først godkjent, den ene cachen ble etterhvert arkivert og når man ville vekke den til live igjen ble det ikke godkjent.

Raff1
Junior
Junior
Innlegg:52
Registrert:tor 19 aug 2010 13:30

Re: Trollfjorden cache

Legg inn av Raff1 » ons 01 sep 2010 12:51

Smort78 skrev:
esbjug skrev:En søkt situasjon: En cache ligger ved foten av et loddrett fjell, og på en fjellhylle 162 meter rett opp ønsker jeg å legge ut en ny cache. Koordinatene er like. Det er mer enn 161 meter mellom cachene. Selvsagt forstår jeg hva reglene sier, men denne situasjonen kunne tenkes å oppstå. Hva ville godkjenneren gjøre her?

mvh esbjug
Har allerede oppstått - dog ikke med like stor høydeforskjell, men med nok til at man ikke tar feil av hvilken cache man finner. Den andre cachen ble ikke godkjent.
Dvs - det ble først godkjent, den ene cachen ble etterhvert arkivert og når man ville vekke den til live igjen ble det ikke godkjent.
Dette er jo helt naturlig. Som cacher følger man jo først og fremst lengde- og breddegrad, så det er utelukkende på disse krieteriet om avstand bør gjelde. Poenget er at cachere ikke skal kunne finne feil cache i jakten pga stor nærhet, spesielt i de tilfeller hvor man kan ha stor usikkerhet av ulike grunner. Min GPS rapporterer høyden, men jeg har enda til gode å bruke denne aktivt i jakten.

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Trollfjorden cache

Legg inn av Olen » ons 01 sep 2010 14:24

Hvis cachene åpenbart er på forskjellig sted f.eks. hver sin side av en elv/fjord, toppen/bunnen av trollveggen osv bør det vel kanskje være et visst rom for skjønn?
Nå er ikke 160 meter så veldig langt, så det bør være mulig å spre seg såpass, men det finnes sikkert tilfeller der steder med kortere avstand ikke uten videre kan forveksles, selv om begge stedene fortjener en cache, og de ikke uten videre er egnet for multicacher.
Bilde

Brukeravatar
tobydude
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:ons 20 mai 2009 16:33
Sted:Bø i Vesterålen
Kontakt:

Re: Trollfjorden cache

Legg inn av tobydude » ons 01 sep 2010 14:46

Jeg har målt på kartet. Der er plass til flere cacher i Trollfjorden. Og jeg har ikke tenkt meg til værs. :)
Tenkte å kalle cachen "Trollfjorden South", siden den som allerede ligger der heter "Trollfjorden". De blir ca. 300 meter mellom dem.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Trollfjorden cache

Legg inn av Makuta Teridax » ons 01 sep 2010 16:45

Olen skrev:Hvis cachene åpenbart er på forskjellig sted f.eks. hver sin side av en elv/fjord, toppen/bunnen av trollveggen osv bør det vel kanskje være et visst rom for skjønn? Nå er ikke 160 meter så veldig langt, så det bør være mulig å spre seg såpass, men det finnes sikkert tilfeller der steder med kortere avstand ikke uten videre kan forveksles, selv om begge stedene fortjener en cache, og de ikke uten videre er egnet for multicacher.
Jo, litt skjønn er det rom for, men det er ikke mye. Det er den laterale ("vannrette") avstanden som er viktig. Det skal være et vesentlig hinder mellom de to cachene dersom avstanden skal være mindre enn vanlig. Det må være noe som gjør at å finne dem i praksis blir to separate cache-turer.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
tobydude
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:ons 20 mai 2009 16:33
Sted:Bø i Vesterålen
Kontakt:

Re: Trollfjorden cache

Legg inn av tobydude » ons 01 sep 2010 18:00

Det må være noe som gjør at å finne dem i praksis blir to separate cache-turer.
Som en cache i tårnet på rådhuset og en annen i de andre tårnet. Bilde
Bilde

SnorreS
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:søn 20 sep 2009 21:21
Sted:Telemark

Re: Trollfjorden cache

Legg inn av SnorreS » tor 02 sep 2010 20:11

tobydude skrev:Og jeg har ikke tenkt meg til værs. :)
Takk tobydude, det er jeg glad for :wink: Håper jeg får besøkt denne du planlegger neste sommer :D :D :D
BildeBilde

Brukeravatar
tobydude
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:ons 20 mai 2009 16:33
Sted:Bø i Vesterålen
Kontakt:

Re: Trollfjorden cache

Legg inn av tobydude » fre 03 sep 2010 06:18

SnorreS, hehe.
Ja du hadde jo en stri tørn med en av de andre cachene jeg la ut litt "til værs". Bilde
Denne i Trollfjorden blir nok ved havflata. Fjellveggene i Trollfjorden innbyr nok ikke til tindebestigning.

Trollfjorden er et fantastisk flott skue. :)
Bilde

Brukeravatar
tobydude
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:ons 20 mai 2009 16:33
Sted:Bø i Vesterålen
Kontakt:

Re: Trollfjorden cache

Legg inn av tobydude » søn 05 sep 2010 21:14

SnorreS skrev:
tobydude skrev:Og jeg har ikke tenkt meg til værs. :)
Takk tobydude, det er jeg glad for :wink: Håper jeg får besøkt denne du planlegger neste sommer :D :D :D
Da var Trollfjord cachen tatt og ny cache lagt ut ca 300 m fra den cachen som heter Trollfjorden.
Den nye som er lagt ut heter "Trollfjorden South".
Trollfjorden er en fantastisk vakker fjord.

Bilde
Bilde

Svar