endre koordinater

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Brukeravatar
Thor Arild
Bruker
Bruker
Innlegg:210
Registrert:søn 03 feb 2008 20:26
Sted:Heimdal
Kontakt:
endre koordinater

Legg inn av Thor Arild » tir 06 jul 2010 17:03

Har sendt en forespørsel om å endre coordinatene på http://coord.info/GC1DC2D.
Er usikker på om forespørselen har kommet frem?
Har fått godkjent cache etter at jeg sendte mail.

Ikke for å mase men....
BildeBilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: endre koordinater

Legg inn av Makuta Teridax » ons 07 jul 2010 18:55

Thor Arild skrev:Har sendt en forespørsel om å endre coordinatene på http://coord.info/GC1DC2D.
Hvor sendte du forespørselen? Et søk på «GC1DC2D» i min innboks gir null treff.

Du kan sende meg en e-post via min profilside http://coord.info/PR2BF73
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Thor Arild
Bruker
Bruker
Innlegg:210
Registrert:søn 03 feb 2008 20:26
Sted:Heimdal
Kontakt:

Re: endre koordinater

Legg inn av Thor Arild » ons 07 jul 2010 19:15

Makuta Teridax skrev:
Thor Arild skrev:Har sendt en forespørsel om å endre coordinatene på http://coord.info/GC1DC2D.
Hvor sendte du forespørselen? Et søk på «GC1DC2D» i min innboks gir null treff.

Du kan sende meg en e-post via min profilside http://coord.info/PR2BF73
Da har jeg sendt en ny mail
BildeBilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: endre koordinater

Legg inn av mamoreb » man 18 apr 2011 20:21

Har lagt inn nye koordinater på "final"-waypoint på en mystery-cache som tidligere er godkjent, men som jeg deaktiverte pga. at cachebeholder var forsvunnet.

Kan jeg aktivere denne cachen igjen selv, eller bør jeg vente på en form for klarsignal på nye koordinater?

Sluttkoordinatene vises jo uansett ikke på cachesiden, og besøkende vil kunne finne cachen på det nye stedet ved å løse oppgaven på cachesiden. Slik sett er det ikke nødvendig å vente på at reviewer godkjenner/aktiverer de nye koordinatene, men jeg vil gjerne gjøre dette riktig.

Det gjelder http://coord.info/GC2KXNW
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: endre koordinater

Legg inn av Makuta Teridax » man 18 apr 2011 20:56

mamoreb skrev:Har lagt inn nye koordinater på "final"-waypoint på en mystery-cache som tidligere er godkjent, men som jeg deaktiverte pga. at cachebeholder var forsvunnet.

Kan jeg aktivere denne cachen igjen selv, eller bør jeg vente på en form for klarsignal på nye koordinater?
Det er ikke noe krav, men vi setter pris på å vite om sånt, slik at vi kan sjekke om cachen fremdeles er langt nok unna andre cacher. Denne er i alle fall i orden, så det er bare å aktivere (enable) den igjen.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: endre koordinater

Legg inn av fotimyr » tir 26 jul 2011 14:36

Fortsetter denne tråden jeg, om det er i orden.

Kan bli litt langdrygt dette her, så beklager. Tror jeg har gjort en nybegynnerfeil ved utlegging av min første cache (GC308FN). La den ut 17. juli og tok med meg tre forskjellige GPS-er (hvorav to smarttelefoner), men ingen av dem så ut til å bli enige om koordinatene. Det striregnet på utleggingstidspunktet og jeg befant meg under løvtak, så jeg så aldri mer enn 3-4 satellitter på det meste. Var på stedet ca. 30 minutter, men koordinatene "var overalt" på alle tre enhetene hele tiden. Sendte til slutt inn koordinatene fra den "ordentlige" GPS-en til review.

Etter et par loggede DNF dro jeg til cachen igjen neste dag, men det striregnet fortsatt. Justere deretter koordinatene til noe jeg mente var bedre og fikk dermed et cachepunkt som var 14 meter fra det opprinnelige. Endret cacheopplysningene etter dette.

I dag var det endelig oppholdsvær og nesten skyfritt, så jeg dro til cachen og tok en ny innmåling. I tillegg støttet jeg meg på kart og kontroll av terrenget for å forsikre meg om cachen fremkom på riktig sted på kartet. Det gjorde den. Har nå RIKTIGE koordinater for cachen i ulendt terreng.

Så er spørsmålet: er det god tone å endre koordinatene nok en gang etter 4 DNF og 1 Found?
Cachen er svært godt kamuflert og har difficulty 3, så jeg vet jo ikke om folk rett og slett ikke har funnet den eller om jeg har ledet dem på villspor.

Synspunkter?

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: endre koordinater

Legg inn av Makuta Teridax » tir 26 jul 2011 16:05

fotimyr skrev:Så er spørsmålet: er det god tone å endre koordinatene nok en gang etter 4 DNF og 1 Found?
Hvis du er sikker på at de nye koordinatene er bedre, kjør på.

Alternativet er å vente og se hvilke tilbakemeldinger du får. Hvis finnere poengterer at de får et ikke ubetydelig avvik på koordinatene, kan du rette dem da.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: endre koordinater

Legg inn av fotimyr » tir 26 jul 2011 16:36

Takk for svar! Den eneste finneren så langt har forsåvidt "klaget" på koordinatene, og et par av DNF-ene har også gjort dette. Da prøver vi igjen ...

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: endre koordinater

Legg inn av bjornda » tir 26 jul 2011 22:36

fotimyr skrev:Takk for svar! Den eneste finneren så langt har forsåvidt "klaget" på koordinatene, og et par av DNF-ene har også gjort dette. Da prøver vi igjen ...
Du kan jo prøve å sende en meldig til finneren og høre om den/de tok egne målinger av koordinatene. Så kan du sammenligne med de nyeste som du selv har. Spoilerbildet hjelper jo også en del vil jeg tro ....

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: endre koordinater

Legg inn av fotimyr » tor 04 aug 2011 22:28

Liten oppdatering her. Oppdaterte til nye koordinater som var så mye som 24,4 meter fra de forrige. Vil tro de gamle var i klassen "håpløse" :roll: Ikke uventet ble det noget enklere å finne cachen, for spoiler-bildet er så og si ubrukelig før du er på omtrent riktig sted. Fikk også et favorittpoeng, men da fikk jeg prompte beskjed av husets andre cacher om å ikke bli for eplekjekk :lol:

fam.Børtinghus
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:søn 15 apr 2012 16:54

Re: endre koordinater

Legg inn av fam.Børtinghus » tir 24 apr 2012 11:26

Hei tar det opp i denne tråden jeg.. Har lagt ut noen cacher, Den første jeg la var koor. greie på. så jeg la ut 4 til noen dagen etter. Men denne dagen ville visst ikke GPS`en sammarbeide. Etter beskjed fra en kamerat som og driver med caching fikk jeg høre at disse koordinatene var langt inni skogen.. :( Den ene var ikke så gal og jeg fikk forrandret denne selv. men to av de andre var såpass at det måtte jeg sende beskjed til rewiver om.. Som sagt så gjort.. jeg sendte mail. men ikke NOEN er byttet koordinater på..
Jeg har skrevet nyr koordinater på siden slik at de som leter etter denne ikke går helt på villspor.. :(
Men hvor lang tid tar det før koordinater blir byttet ?? Får heller ikke svar på mail..
Vet ofte det kan ta litt tid for dere har jo selvfølgelig mye å gjøre, men tenkte iallefall å spørre her og i håp om svar.. :)
Dette gjelder cache
GC3HKN0 og
GC3HKP2.

Takker dere og for en flott jobb med å passe på ALLE disse oppgavene. Dere gjør en flott jobb..

fam.Børtinghus.

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: endre koordinater

Legg inn av ingsve » tir 24 apr 2012 13:18

Det kan nok ta en tid. 3 dager er vel minimum vi kan forvente ved utleggeng av cacher. Er usikker på hvor lang tid det tar ved korrigering av koordinater på en nyutlagt cache, men har mistanke om at det ikke prioriteres foran andre cacher. Husker jeg ikke mye feil, er rett koordinater noe som reviewer forutsetter ved utlegging, og korrigeringer blir dobbelt arbeid for dem og vil nok derfor ikke bli prioritert.
Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: endre koordinater

Legg inn av fotimyr » tir 24 apr 2012 18:03

Vær oppmerksom på at man kan endre koordinatene selv såfremt de nye koordinatene er mindre enn 160 meter fra de gamle. Finjusteringer trenger man altså ikke "plage" gjennomtitteren med. Et eksempel på en ganske stor justering av koordinater kan ses her: http://coord.info/GL7R566P. Dette er en stor cache jeg måtte flytte på grunn av hærverk og en del mystiske forsvinningsnumre.

Velg "Log your visit" på cachen din, velg loggtypen "Update coordinates" og rediger i vei.

Nevner dette til glede for andre nybegynnere som meg, siden det ikke er helt enkelt å vite hvor grensen for egen-justering på koordinater går ...

Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:ons 30 jun 2010 22:44

Re: endre koordinater

Legg inn av TA- » tir 24 apr 2012 20:18

Makuta på Facebook
Det fosser inn med cacher, og med én syk reviewer, er vi på etterskudd, både med å publisere cacher og å besvare e-post.
Bilde

Svar