Multicache med flyttbar start?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn
Multicache med flyttbar start?

Legg inn av avigerus » ons 16 jun 2010 23:02

:?: Min danske geocachevenn kunne fortelle meg om en ny, merkelig måte å lage cacheoppgave på. Det er en to-stegs cache, der sluttcachen har et fast punkt, men første-stegs cachen kan være i "geostasjonær bevegelse" - altså forflyttet siden siste logg! :?:
Oppgaven er vistnok at den som finner "første stegscachen" skal/kan ta denne med seg når han leter opp sluttcachen, for deretter å finne en ny plass til førstestegs'en. Dette nye punktet skal selvsagt så oppgis i logg, og neste må altså være 100% oppdatert på cacheloggene, for å kunne finne "førstestegscachen" på sin nye plass. Selvsagt kan jeg velge å ikke forflytte "førstestegs-cachen", men slik jeg har forstått min danske venn så er det mitt valg i så fall.
Dette kan jo bli riktig så festlig: :evil: Se for dere en geocacher som altså er rett foran deg i terrenget. Han snapper med seg førstecacheboksen og trasker med den videre til sluttcachen. Deretter legger han ut førstecacheboksen på et nytt sted, og ikke før logg er skrevet får vi andre oppgitt det nye gjemmestedet! x) Du, som altså kommer rett bak, finner selvsagt ikke noen førstecache, den er jo allerede blitt "rappet" og nå må du altså slukøret reise hjem og vente på logg ifra finner før du igjen kan stikke ut og se om du har bedre "flaks" denne gangen!
Kjære Makuta, hva i all verden er dette?? Det er vistnok 2 godkjente "slike" i Danmark og nå lurer min danske venn på om han skal finne på noe lurt også i Norge....!
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Multicache med flyttbar start?

Legg inn av Makuta Teridax » tor 17 jun 2010 08:07

Uansett om man velger å kalle dette en multi-cache eller mystery-cache, må cache-eieren oppdatere cache-oppføringen hver gang noen har flyttet første cachen. Dette er fordi alle fysiske trinn skal være angitt i cache-oppføringen, slik at reviewere kan sørge for tilstrekkelig avstand mellom alle cacher. Jeg ser ikke helt at dette lar seg gjøre i praksis. Jeg skulle gjerne hatt GC-kodene for å se hvordan de har løst dette.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Multicache med flyttbar start?

Legg inn av olea » tor 17 jun 2010 09:36

Dette høres ut som en multicache der del én er en moving/traveling (geo)cache. Se GC2179, GC4084 og GCDB76 for eksempler på slike. Jeg har inntrykk av at flyttbare cacher ikke lenger er tillatt, de fungerer grovt sett som TB-er, og bør registreres deretter. Du kan altså lage en mystery-cache der vi må finne en TB for å få koordinatene. Slike finnes allerede. For eksempel GP#15 The mid-mystery. Oslo Minifig Game er en variant der du må finne hele 10 TB-er for å innhente opplysningene som skal til for å beregne koordinatene til den endelige cachen.
Bilde

jejoms
Junior
Junior
Innlegg:64
Registrert:fre 03 apr 2009 09:45

Re: Multicache med flyttbar start?

Legg inn av jejoms » tor 17 jun 2010 12:31

Jeg går ut fra at en av de danske de mener er denne: http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... c04c405833
Hadde planer om å prøve meg på den under er København-besøk tidligere i år, men det ble med tanken. Jeg synes uansett denne varianten er ganske morsom. I Oslo kunne det f.eks vært operaen, Plaza eller Holmenkollbakken den skulle vært innen synsvidde av. Selv om topografien i Oslo gjør det potensielle leteområdet en god del større...

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Multicache med flyttbar start?

Legg inn av gacrux » tor 17 jun 2010 15:14

Problemet er vel at det er en del uerfarene utleggere, som både velger dårlige hjemmesteder, dårlige hint, og vi har sett en del førstegangsutleggere som bommer over 30m på posisjonene. Dette kombinert med at man ikke vet om cachen er besøkt tidligere på dagen (eller et par uker siden av en som er litt slapp til å logge), gjør konseptet litt frynsete. Men det er et tilbud for slike cacher på OpenCaching så vidt jeg har sett, så det er alltid muligheter å legge ut noe slikt :)
Otto Milvang

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Multicache med flyttbar start?

Legg inn av Makuta Teridax » tor 17 jun 2010 17:04

Jeg har sett på disse cachene, men jeg forstår ikke hvordan de kan være i tråd med retningslinjene.

Som multi-cache er opplegget i strid med retningslinjene for multi-cacher i det det første trinnet blir flyttet. Retningslinjene sier at de oppgitte koordinatene skal peke til første trinn: «The posted coordinates are for the first stage.»

Å kategorisere opplegget som en mystery-cache er ikke stort bedre, for alle cacher og fysiske trinn skal ligge i cache-beskrivelsen som tilleggsveipunkter. Dette er for å hindre at to cacher eller fysiske trinn kommer for nær hverandre. Så snart noen flytter første trinn, vil det ikke lenger være overensstemmelse mellom cache-beskrivelsen og cachenes/trinnenes fysiske plassering.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Multicache med flyttbar start?

Legg inn av avigerus » tor 17 jun 2010 20:24

Tusen takk for oppklarende svar.... Min danske venn reiste forresten sørover uten å gjennomføre prosjektet, og ved neste besøk skal jeg legge frem synspunktene ifra denne tråden. Takker og bukker...tråden kan nå stenges for min del.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Multicache med flyttbar start?

Legg inn av Makuta Teridax » tor 17 jun 2010 21:22

avigerus skrev:Tusen takk for oppklarende svar.... Min danske venn reiste forresten sørover uten å gjennomføre prosjektet, og ved neste besøk skal jeg legge frem synspunktene ifra denne tråden. Takker og bukker...tråden kan nå stenges for min del.
Det kan være noe jeg har misforstått eller ikke kjenner til, som gjøre at slike cacher faktisk er OK, men sånn på stående fot ser jeg altså ikke hvordan dette skal la seg gjøre.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Svar