Gavekort i cacher

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Cptnodegard
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:tir 13 apr 2010 22:02
Gavekort i cacher

Legg inn av Cptnodegard » tir 13 apr 2010 22:16

Jeg har akkurat begynt med geocaching og de to første cachene jeg fant var inne på området der jeg jobber- et museum. Litt merkelig er det at det er cacher på området, siden (såvidt jeg vet) ingen på museet har gitt tillatelse til å sette opp disse. Det er dog ingen som ser negativt på at de finnes, annet enn at jeg må informere ledelsen slik at de er klar over at de er der siden de er plassert direkte på museumsgjenstander (ute) og ved eventuelle restaureringer/flytting etc av gjenstandene bør cachene tas vare på. Det jeg dog lurte på var om det var mulig å legge noen "gavekort" i disse cachene, som f.eks ga gratis is på museet? Jeg vurderer å lufte denne ideen for ledelsen for å vise litt ekstra omtanke for de som stikker innom for cachenes skyld. Geocaching.com sier i utgangspunktet at kommersielle cacher ikke er tillatt, men disse er da private cacher som er satt opp på museumsområdet for flere år siden, og i tillegg er museet fullstendig gratis og har ingen kommersielle grunner til å evetuelt lokke geocachere 100 meter ned til museumsbygget for å få en is e.l.
Derfor lurte jeg på hva regelverket sier om slike tilfeller?
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Gavekort i cacher

Legg inn av bjorges » tir 13 apr 2010 22:42

Cptnodegard skrev:Jeg har akkurat begynt med geocaching og de to første cachene jeg fant var inne på området der jeg jobber- et museum. Litt merkelig er det at det er cacher på området, siden (såvidt jeg vet) ingen på museet har gitt tillatelse til å sette opp disse. Det er dog ingen som ser negativt på at de finnes, annet enn at jeg må informere ledelsen slik at de er klar over at de er der siden de er plassert direkte på museumsgjenstander (ute) og ved eventuelle restaureringer/flytting etc av gjenstandene bør cachene tas vare på. Det jeg dog lurte på var om det var mulig å legge noen "gavekort" i disse cachene, som f.eks ga gratis is på museet? Jeg vurderer å lufte denne ideen for ledelsen for å vise litt ekstra omtanke for de som stikker innom for cachenes skyld. Geocaching.com sier i utgangspunktet at kommersielle cacher ikke er tillatt, men disse er da private cacher som er satt opp på museumsområdet for flere år siden, og i tillegg er museet fullstendig gratis og har ingen kommersielle grunner til å evetuelt lokke geocachere 100 meter ned til museumsbygget for å få en is e.l.
Derfor lurte jeg på hva regelverket sier om slike tilfeller?
Du bør som et minimum få tillatelse til dette av cacheeier, utover det ser jeg ikke noe problem med det du foreslår :)
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Gavekort i cacher

Legg inn av ArveAnd » ons 14 apr 2010 16:45

bjorges skrev:
Cptnodegard skrev:Jeg har akkurat begynt med geocaching og de to første cachene jeg fant var inne på området der jeg jobber- et museum. Litt merkelig er det at det er cacher på området, siden (såvidt jeg vet) ingen på museet har gitt tillatelse til å sette opp disse. Det er dog ingen som ser negativt på at de finnes, annet enn at jeg må informere ledelsen slik at de er klar over at de er der siden de er plassert direkte på museumsgjenstander (ute) og ved eventuelle restaureringer/flytting etc av gjenstandene bør cachene tas vare på. Det jeg dog lurte på var om det var mulig å legge noen "gavekort" i disse cachene, som f.eks ga gratis is på museet? Jeg vurderer å lufte denne ideen for ledelsen for å vise litt ekstra omtanke for de som stikker innom for cachenes skyld. Geocaching.com sier i utgangspunktet at kommersielle cacher ikke er tillatt, men disse er da private cacher som er satt opp på museumsområdet for flere år siden, og i tillegg er museet fullstendig gratis og har ingen kommersielle grunner til å evetuelt lokke geocachere 100 meter ned til museumsbygget for å få en is e.l.
Derfor lurte jeg på hva regelverket sier om slike tilfeller?
Du bør som et minimum få tillatelse til dette av cacheeier, utover det ser jeg ikke noe problem med det du foreslår :)
Og cacheeier bør som et minimum få tillatelse av museet for å plassere cachen inne på museet, og på museumsgjenstander!

Cptnodegard
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:tir 13 apr 2010 22:02

Re: Gavekort i cacher

Legg inn av Cptnodegard » tor 15 apr 2010 12:49

Snakket med museumsdirektøren i dag og fikk bekreftet at det ikke var gitt noen tillatelse. Det er som sagt ikke noe problem, men synes det er veldig merkelig oppførsel fra cacheeier sin side, spesielt siden vedkommende har ganske lang tid som geocacher bak seg. I det ene tilfellet er cachen satt på en museumsgjenstand med magnet, mens den andre henger på en spiker e.l som da er skrudd fast. I sistnevnte tilfelle spiller ikke det noen rolle akkurat for den gjenstanden, men det finnes gjenstander i nærheten hvor det hadde vært et problem siden de er vernet. Ser på cacher gjemt på andre museum sine uteområder at det er spesifisert at de ikke er på museet sine gjenstander.

Uansett, det er ikke viktig. Det er toppers at cachene er der og begge to er nokså fint gjemt, og nå vil de også overleve en eventuell flytting av gjenstander eller restaurering.
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Gavekort i cacher

Legg inn av gacrux » tor 15 apr 2010 13:31

Hadde det vært mine cacher hadde jeg aldri spurt på forhånd. Kunne jo risikert å få nei!
Jeg har lagt noen av mine cacher på eiendom som tilhører velforening og kommunal eiendom.
På veleiendom har jeg dessuten modifisert byggverk med spiker/hammer og et sted skrudd opp en innretning på veggen.
Men jeg har ikke spurt om lov. Derimot har jeg lagt igjen fullt navn og adresse, så om noen lurer eller blir irritert så vet de hvordan de får tak i meg.
Det er sikkert ikke i følge GC sine retningslinjer, så dette er ikke et eksempel til etterfølgelse.
Det viktige er selfølgelig at man ikke ødelegger noe, eller gjør noe som blir stygt.

Et museum krever selvfølgelig litt omtanke, men jeg husker jeg logget en cache som var festet til en museumsgjenstand på jernbanemuseet på Hamar og også noe tilsvarende på Tertitten.
Om det er en av disse cachene du har i tankene så er jeg absolutt ikke enig i at tillatelse må innhetes på forhånd. Disse står i et offentlig rom, og er fritt fram for geocaching.

Hva blir det neste? Søke vegvesenet for å sette cache på innsiden av et autovern... egentlig mer relevant siden dette har med tafikksikkerhet å gjøre. :D
Otto Milvang

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Gavekort i cacher

Legg inn av Makuta Teridax » tor 15 apr 2010 15:21

Cptnodegard skrev:Det jeg dog lurte på var om det var mulig å legge noen "gavekort" i disse cachene, som f.eks ga gratis is på museet?
Ettersom museet har gratis entré, ser jeg ikke noe problem med dette. Med fare for å ha oversett noe, kan jeg ikke se hvorfor cache-eier må gi sin tillatelse til at det legges noe i cachen som andre kan forsyne seg av.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Gavekort i cacher

Legg inn av avigerus » tor 15 apr 2010 15:58

I noen tilfeller har vi også vært litt råflotte og spandert gavekort på neste finner. I et par av tilfellene var det gratis overnatting på hotell for to personer i tre døgn. Gratis middager på spisested har vi også spandert, eller rettere...da er det vi som har betalt, og finner får spist...hehe
En ting som jeg ikke vil legge ut er skrapelodd....hater det hvis noen skulle vinne og vi "kunne" ha vunnet....
Dyre FTF-gaver var lenge en selvfølge, men nå mer et unntak ifra regel om ikke så dyre gaver. Vil vel anta at i snitt er våre FTF-gaver i verdi kr. 100,- og litt oppover...
Gavekort har vi selv funnet, og selvsagt satt meget pris på! Vår geocache-venn KRL69 kan her nevnes som en god og spandabel utlegger!
Noen velger å fylle opp cachen med mange, flotte bytteting og gavekort, mens andre er mer spartanske og nøyer seg med en loggbok og en IKEA-blyant. Alt er lov og like greit.....
Bilde

Svar