Er det lov?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Brukeravatar
baardog
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:4
Registrert:tor 17 sep 2009 10:38
Sted:Ålesund
Er det lov?

Legg inn av baardog » fre 16 okt 2009 15:43

Er det lov å lage en cache uten loggbok, men bare med en kode som så må sendes på mail til meg for å få lov til å logge den. Eller bryter noe slikt med reglene til Geocaching? På sidene til Geocaching kan jeg lese: "A container with no logbook and just an object or codeword for verification generally does not qualify as a traditional cache." Kan noen hjelp meg, råd?


mvh,
baardog
mvh, baard
Bilde

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Er det lov?

Legg inn av bao » fre 16 okt 2009 15:52

Med unntak av virtuelle og earth-cacher skal det være en loggbok i cachen.

Det med å måtte sende en kode til cache-eier ansees som en ALR (additional logging requirement) og akseperes ikke lenger av Grounspeak.

Jeg mener det er en god stund siden en cache med kun kode for å bekrefte funn ble underkjent som geocache.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Er det lov?

Legg inn av Makuta Teridax » fre 16 okt 2009 16:15

bao skrev:Med unntak av virtuelle og earth-cacher skal det være en loggbok i cachen.

Det med å måtte sende en kode til cache-eier ansees som en ALR (additional logging requirement) og akseperes ikke lenger av Grounspeak.
Det er akkurat som baø sier. Retningslinjene sier

For all physical caches, there must be a logbook, scroll or other type of log for geocachers to record their visit.

Det er lurt å lese gjennom retningslinjene før du legger ut en cache. Det sparer arbeid for både deg og godkjenneren. I tillegg finner du en del nyttig informasjon på min profilside. Det er en samling informasjon basert på det jeg oftest får spørsmål om.

Som en kuriositet kan jeg nevne at den suverent mest vanlige feilen folk gjør er å glemme å forandre W til E når de skriver inn koordinatene til cachen. :)
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
blazius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:37
Registrert:tor 06 des 2007 23:16

Re: Er det lov?

Legg inn av blazius » man 19 okt 2009 11:34

Makuta Teridax skrev:Som en kuriositet kan jeg nevne at den suverent mest vanlige feilen folk gjør er å glemme å forandre W til E når de skriver inn koordinatene til cachen. :)
Dette siste kunne jo ha vært unngått dersom nettsidene foreslo utleggers hjemmekordinater når det opprettes en ny cache.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Er det lov?

Legg inn av bjorges » man 19 okt 2009 11:47

blazius skrev:
Makuta Teridax skrev:Som en kuriositet kan jeg nevne at den suverent mest vanlige feilen folk gjør er å glemme å forandre W til E når de skriver inn koordinatene til cachen. :)
Dette siste kunne jo ha vært unngått dersom nettsidene foreslo utleggers hjemmekordinater når det opprettes en ny cache.

Meget godt forslag :)
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Er det lov?

Legg inn av Makuta Teridax » søn 25 okt 2009 19:22

blazius skrev:
Makuta Teridax skrev:Som en kuriositet kan jeg nevne at den suverent mest vanlige feilen folk gjør er å glemme å forandre W til E når de skriver inn koordinatene til cachen. :)
Dette siste kunne jo ha vært unngått dersom nettsidene foreslo utleggers hjemmekordinater når det opprettes en ny cache.
Groundspeaks nettsider setter N/S og E/W avhengig av utleggers hjemmekoordinater, men i det siste har det vært mange førstegangsutleggere. Disse har normalt ikke lagt inn sine hjemmekoordinater når de sender inn sin første cache. Uten hjemmekoordinater velger Groundspeaks sider N og W.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Er det lov?

Legg inn av GadgetCats » søn 25 okt 2009 22:13

Makuta Teridax skrev:
blazius skrev:
Makuta Teridax skrev:Som en kuriositet kan jeg nevne at den suverent mest vanlige feilen folk gjør er å glemme å forandre W til E når de skriver inn koordinatene til cachen. :)
Dette siste kunne jo ha vært unngått dersom nettsidene foreslo utleggers hjemmekordinater når det opprettes en ny cache.
Groundspeaks nettsider setter N/S og E/W avhengig av utleggers hjemmekoordinater, men i det siste har det vært mange førstegangsutleggere. Disse har normalt ikke lagt inn sine hjemmekoordinater når de sender inn sin første cache. Uten hjemmekoordinater velger Groundspeaks sider N og W.
Er du sikker på at det ikke er kvadranten for sist utlagte cache som forhåndsvelges? Litt på samme måte som dato for cachelogger alltid er samme dato som forrige hvis det ikke er dagens første?

Jeg angav hjemmekoordinater før jeg i det hele tatt begynte å logge, og jeg fikk likevel opp N/W ved første cacheutleggingsrapport, nå får jeg N/E.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Er det lov?

Legg inn av Makuta Teridax » man 26 okt 2009 08:17

GadgetCats skrev:Er du sikker på at det ikke er kvadranten for sist utlagte cache som forhåndsvelges? Litt på samme måte som dato for cachelogger alltid er samme dato som forrige hvis det ikke er dagens første?
Sant å si: nei. Jeg bare antok at det var slik. Det så slik ut for meg. Når det gjelder dato, tror jeg dato settes til dato for forrige cache bare om du er i samme nettlesersesjon. Hvis du logger ut og inn igjen, ev. sletter alle cookies, vil datoen bli dagens dato. Tror jeg. :)
Jeg angav hjemmekoordinater før jeg i det hele tatt begynte å logge, og jeg fikk likevel opp N/W ved første cacheutleggingsrapport, nå får jeg N/E.
Ser man det. Da vet jeg i alle fall det. :)
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Svar