Mystery med eksternt innhold...

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Brukeravatar
teamhydrah
Bruker
Bruker
Innlegg:110
Registrert:ons 09 jan 2008 12:11
Sted:Rana
Kontakt:
Mystery med eksternt innhold...

Legg inn av teamhydrah » søn 28 jun 2009 10:37

Hei!

Vi er i planleggingsfasen på en ny mystery, og hadde i den forbindelse tenkt å lage en Flash-basert quiz som må besvares korrekt for å få koordinatene til cachen. Kan vi publisere flash-innholdet på vår webside og linke til denne fra cachesiden? For redundans kan vi evt legge ut flash-quizen på flere adresser, slik at den alltid er tilgjengelig.

Har lest retningslinjene for publisering, men kan ikke se at det er noe absolutt krav at alt man trenger for å løse oppgavene skal være PÅ cachens side, bare at det man trenger for å løse oppgaven bør være tilgjengelig FRA denne siden. Quiz'en vil ligge tilgjengelig for alle som har linken til den, ingen innlogging eller annen informasjon må oppgis.

Skjønner at man i størst mulig grad bør unngå avhengighet til ting som Flash, men vi anser tilgjengeligheten på Flash som så stor at det ikke bør bli noe problem. Grunnen til at vi ønsker å bruke en Flash-basert quiz, er at man skal besvare alle spørsmålene rett før man får koordinatene oppgitt. Eventuelt kunne vi laget noe server-side (PHP, ASP el lign) som gir samme funksjonalitet, men det vil kreve langt større innsats. (Bruker Articulate Quizmaker)

Regner med dette spørsmålet har vært opp til diskusjon før, men vi har ikke greid å finne noe konkret på det..

Hvordan ville DU reagert på en slik cache? Hva sier Makuta og Gali?
BildeBilde

"- Don't mind us, we're just searching for Tupperware behind this bush.."

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Mystery med eksternt innhold...

Legg inn av Synth75 » søn 28 jun 2009 12:13

Spørsmålet hører kanskje bedre til under "Godkjenners hjørne". Det er vel der "juridiske" spørsmål som helst godkjennerne bør svare på gjerne stilles.

Dette er det jeg har sett i retningslinjene:
"In the interest of file security, caches that require the downloading, installing or running of data and/or executables may not be published.
Caches that require a geocacher to visit another website will not be published if the finder must create an account with, or provide personal information to, the other website."


Spørsmålet er om flash-baserte spørsmål kommer inn under installing or running of data.

Ikke vet jeg, men min personlige mening er at en burde prøve å unngå slike cacher som skal besøke andre websider.

Forøvrig er det ikke alle som har flash heller, selv om det er veldig vanlig. På jobben har vi det ikke nettopp av sikkerhetsmessige hensyn. Så det vil jo være behov for å innstallere flash i det minste.

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Mystery med eksternt innhold...

Legg inn av olea » man 29 jun 2009 12:28

Jeg har sett noen slike allerede. F.eks. "Just4Fun5" og BP#21 BlackJack. Just4Fun5 er midt i blinken i forhold til hva som er skummelt å laste ned og kjøre. Personlig nektet jeg å kjøre denne inntil jeg oppdaget at den kunne kjøre rimelig trygt med Wine under Linux. Jeg velger å tro at denne cachen ble godkjent før det kom restriksjoner mot slike oppgaver. BlackJack er en java-applikasjon. I teorien skal slike kjøre trygt i en sandkasse, men java-motorene er stadig blitt rettet på grunn av sikkerhetshull. Flash kommer i samme kategori som Java: Trygt så lenge du kjører siste versjon - inntil noen finner neste sikkerhetshull...

Retningslinjene bruker ordet «may», hvilket legger saken opp i godkjennernes skjønn. Det beste er nok å fremlegge saken for godkjennerne før du har lagt ned noe særlig arbeid i prosjektet. Sjekk profilen til Makuta Teridax for kontaktinfo.
Bilde

Brukeravatar
Aina
Junior
Junior
Innlegg:93
Registrert:søn 02 des 2007 23:20

Re: Mystery med eksternt innhold...

Legg inn av Aina » man 29 jun 2009 12:30

Flyttet tema til Godkjennernes hjørne, siden spørsmålet gjelder hva man har lov til å linke til eller bruke av verktøy i en Mystery cache.

Gali Nuva
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:22
Registrert:ons 27 feb 2008 13:24

Re: Mystery med eksternt innhold...

Legg inn av Gali Nuva » tor 02 jul 2009 19:31

Jeg har forhørt meg litt og fått bekreftet at flash-fil på en ekstern side kan godtas, siden flash er såpass vanlig i dag. Forøvrig skal den eksterne nettsiden tilfredsstille retningslinjene, for eksempel være uten reklame.

Ved bruk av f. eks mp3-filer, skal det før lenken være en advarsel:
"You are about to download a file in order to obtain further details needed to find this geocache. As the cache owner, I represent that this file is safe to download although the files needed to complete this geocache have not been checked by Groundspeak or by the Geocache Reviewer for possible malicious content. As a result, you are downloading this file at your own risk."

En slik tekst kan oversettes og tilpasses filtypen.

Brukeravatar
teamhydrah
Bruker
Bruker
Innlegg:110
Registrert:ons 09 jan 2008 12:11
Sted:Rana
Kontakt:

Re: Mystery med eksternt innhold...

Legg inn av teamhydrah » fre 03 jul 2009 16:46

Takk! Det var i grunnen det jeg håpet å høre. Så da kan vi se på en slik mulighet neste gang vi lager en mystery.. Den vi hadde i beddingen nå - Verket (GC1E2M6) - er allerede publisert..

Med en dertil egnet advarsel på sida burde ikke dette bli noe problem for noen, selv om det er en teoretisk mulighet for at noen ikke vil kunne løse cachen. Hvis man ikke har flash på pcen på jobb, så får man vel heller... tja, jobbe kanskje? :twisted:

Det er jo fra før cache-eiers ansvar å vedlikeholde cacheboksen, så da vil jo det ansvaret også gjelde alt tilhørende, som tilgjengelighet til eksterne ressurser som feks websiden som flash-fila hostes på.

Når det gjelder sikkerhet, er all bevegelse på internett å anse for en mer eller mindre kalkulert risiko. Hvis du ikke vil ha flash på pcen din fordi du ikke er villig til å ta den risken, blir ikke en flash-basert cache ditt største problem når det gjelder visning av innhold på nett.. :)

Jeg er prinsipielt enig i at innføring av flash tilfører noe "annet" til det å skulle lete opp en cache, og det er langt fra ideelt. Jeg ville heller brukt noe "server-side" som feks ASP.NET, PHP, RoR el lign, og det kan godt hende jeg skulle satt av litt tid til å lage noe sånt, men pr nå har jeg bare Articulate, og den lager flash... :)

Mvh
Hr. Hydrah (fruen har meldt seg ut av diskusjonen :))
BildeBilde

"- Don't mind us, we're just searching for Tupperware behind this bush.."

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Mystery med eksternt innhold...

Legg inn av Synth75 » fre 03 jul 2009 19:11

teamhydrah skrev:Hvis man ikke har flash på pcen på jobb, så får man vel heller... tja, jobbe kanskje? :twisted:
Hvabehager?!? Jobbe på jobb?
Haha, den spøken må jeg fortelle til kollegene, hydrah :lol:

I staten prøver vi å ikke bruke det J-ordet så mye da :wink:

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: Mystery med eksternt innhold...

Legg inn av ok67 » søn 05 jul 2009 20:38

Gali Nuva skrev:Jeg har forhørt meg litt og fått bekreftet at flash-fil på en ekstern side kan godtas, siden flash er såpass vanlig i dag. Forøvrig skal den eksterne nettsiden tilfredsstille retningslinjene, for eksempel være uten reklame.

Ved bruk av f. eks mp3-filer, skal det før lenken være en advarsel:
"You are about to download a file in order to obtain further details needed to find this geocache. As the cache owner, I represent that this file is safe to download although the files needed to complete this geocache have not been checked by Groundspeak or by the Geocache Reviewer for possible malicious content. As a result, you are downloading this file at your own risk."

En slik tekst kan oversettes og tilpasses filtypen.
Vil det si at det nå f.eks. et tillatt å benytte et eksternt lagret bilde i et ikkedestruktivt format? og skjule informasjon på ett eller annet vis i bilde? slik at man må bruke et eksternt tegneprogram f.eks. for å hente ut denne informasjonen?

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Mystery med eksternt innhold...

Legg inn av tomahg » søn 05 jul 2009 21:06

ok67 skrev:Vil det si at det nå f.eks. et tillatt å benytte et eksternt lagret bilde i et ikkedestruktivt format? og skjule informasjon på ett eller annet vis i bilde?
Det har i alle fall jeg fått lov til (uten at det har noen direkte betydning)...
ok67 skrev:slik at man må bruke et eksternt tegneprogram f.eks. for å hente ut denne informasjonen?
...under forutsetning av at man ikke måtte "laste ned programmer" for å finne informasjonen.

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: Mystery med eksternt innhold...

Legg inn av ok67 » søn 05 jul 2009 21:54

Denne kan man jo dra ganske langt, i enkelte områder selges nå Windows uten nettleser, da må man kanskje laste ned nettleser for å komme seg inn på GC sine sider.............

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Mystery med eksternt innhold...

Legg inn av tomahg » søn 05 jul 2009 22:02

ok67 skrev:Denne kan man jo dra ganske langt, i enkelte områder selges nå Windows uten nettleser, da må man kanskje laste ned nettleser for å komme seg inn på GC sine sider.............
Hvis vi først skal "dra den langt" kan du alltids telnette til port 80 og slenge over en GET... :wink:

Svar