Tålmodighet vs rastløshet (Hvodan er reviewprosessen)

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
john.magnus
Nybegynner
Nybegynner
Tålmodighet vs rastløshet (Hvodan er reviewprosessen)

Legg inn av john.magnus » fre 04 mai 2012 08:55

Hei alle sammen! :) Beklager at min første post her på forumet er så kjedelig...

Vi har hatt en cache som har vært inne til review noen dager nå. Fikk relativt raskt svar fra reviewer, men cachen ble dessverre ikke godkjent (var for mye reklame på noen avisartikler som var lenket som kilder). Jeg gjorde raskt endringer i henhold til de bemerkningene reviewer hadde (fant "utskriftsvennlige" varianter uten reklame) og postet et review notat om dette. Så har det vært stille i flere dager...

Enn så lenge, skulle en litt mer detaljert "tidslinje" for vår nye cache være omtrentlig som dette...
  • 2012.04.21 > Cachen ble registrert på geocaching.com
  • 2012.04.22 > Cachen ble ordnet og gjemt
  • 2012.04.28 > Beskrivelsen ble fullført og cachen ble lagt inn til review
  • 2012.04.30 < Cachen ble ikke godkjent
  • 2012.04.30 > Gjorde endringer ihht info fra reviewer, postet review notat
  • 2012.05.01 > Gjorde noen små forbedringer, informerte med et review notat
  • 2012.05.02 > Gjorde noen små forbedringer og rettet skrivefeil, informerte i et review notat
  • 2012.05.02 > Ordnet noen småfeil, informerte i et review notat
  • 2012.05.03 > Postet review notat med spørsmål om/når man kan forvente feedback
Lurer litt på hvor lang tid jeg må påregne for ny review av cachen. Så vidt jeg kan forstå har vi gjort de endringene som var påkrevd og gjort reviewer oppmerksom på dette på den ønskede metoden (via et review notat). Er det noe i prosessen vi har misset eller faller man ut av køen og må belage seg på lenger behandlingstid for cacher som først har blitt underkjent?...

Takk for all informasjon og eventuelle innspill!

:?:

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Sted:Tromsø

Re: Tålmodighet vs rastløshet (Hvodan er reviewprosessen)

Legg inn av Tique » fre 04 mai 2012 09:20

Med forbehold om at jeg tar feil... Er cachen underkjent så tror jeg du må sende den inn på nytt (dvs. krysse av for "Yes, the cache is in place and ready to be found" og "Submit for Review") når endringene er på plass. Med mindre jeg er helt på viddene nå så ser ikke reviewer notatene du har lagt inn før dette er gjort.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Legg inn av thomfre » fre 04 mai 2012 09:41

Tique skrev:Med mindre jeg er helt på viddene nå så ser ikke reviewer notatene du har lagt inn før dette er gjort.
Du er helt på viddene, reviewer ser reviewer notes, det er jo hele poenget med de (og grunnen til at de heter reviewer note)...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
john.magnus
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av john.magnus » fre 04 mai 2012 09:44

Reviewer har nå svart. Problemet var vist det samme som tidligere. Har problemer med det, men det for bli en post i en annen tråd...

@Tique; Valget for "Enable cache listing. It is ready for review." forblir avhaket. Tror det er slik at reviewer setter seg på "watchlist'n" og dermed mottar notatene som blir postet.

Hneite
Junior
Junior

Legg inn av Hneite » fre 04 mai 2012 09:45

Jeg hadde en cache jeg måtte forandre litt på etter tilbakemelding.
Den ble vel publisert 3-4 dager etter jeg gjorde forandringene og etter mitt syn en helt grei ventetid selv om flere andre nye cacher i området ble publisert de dagene jeg ventet.
Husk de jobber på frivillig basis og noen ganger må vi vente litt.
Som oftes kommer de samme dag, det raskeste jeg opplevde er vel 2 min fra den var sendt inn til den var publisert. :D

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Sted:Tromsø

Legg inn av Tique » fre 04 mai 2012 10:01

thomfre skrev:
Tique skrev:Med mindre jeg er helt på viddene nå så ser ikke reviewer notatene du har lagt inn før dette er gjort.
Du er helt på viddene, reviewer ser reviewer notes, det er jo hele poenget med de (og grunnen til at de heter reviewer note)...
Ok. Jeg hadde en cache inne som ikke ble godkjent, og da måtte jeg hake av for enable listing på nytt. De reviewer notes jeg la inn før dette ble gjort fikk jeg ingen respons på.
Bilde

Brukeravatar
john.magnus
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av john.magnus » fre 04 mai 2012 10:07

Hneite skrev:Jeg hadde en cache jeg måtte forandre litt på etter tilbakemelding.
Den ble vel publisert 3-4 dager etter jeg gjorde forandringene og etter mitt syn en helt grei ventetid selv om flere andre nye cacher i området ble publisert de dagene jeg ventet.
Husk de jobber på frivillig basis og noen ganger må vi vente litt.
Som oftes kommer de samme dag, det raskeste jeg opplevde er vel 2 min fra den var sendt inn til den var publisert. :D
Mye av det er jo greit. Og jeg har forståelse for det, men; Det er vanskelig (og problematisk) at det ikke kommer noe tilbakemelding, spesielt når man ser at samme reviewer jobber med (og publiserer) andre cacher som er registrert senere en endringene/tilbakemeldingen. Hadde man mottatt informasjon om prosessen (hvis det var noen) eller bare fått beskjed om at det fremdeles ikke var greit, ville det jo vært mye greiere. Problemet er at man ikke ser at (eller om) noe skjer...

Dermed spørsmålene...

:)

Raggsokk
Senior
Senior
Sted:Nedre Eiker

Legg inn av Raggsokk » fre 04 mai 2012 12:34

Hvis jeg har forstått det riktig, så havner cacher som er sendt inn til publisering i en felles pool som alle reviewere har tilgang til og plukker cacher fra. Men hvis cachen din blir tatt tak i av en av reviewerne og ikke godkjent fordi noe ikke var som det skulle, tror jeg den blir liggende på skrivebordet til kun den ene revieweren - cachens personlige saksbehandler, om du vil. Jeg opplevde det ihvertfall slik med en cache jeg sendte inn; publiseringen ble refusert første gang og etter min umiddelbare korreksjon gikk det ennå en dag eller to før den ble publisert. I mellomtiden så jeg de at andre to reviewerne var aktive som alltid, men først da 'min' reviewer var tilbake ble cachen publisert.

Mulig jeg tar feil her, men det kan forklare hva som hendte med meg. Så er spørsmålet om det har noen effekt å ta cachen ut av "Klar til publisering"-modus og sende den inn på nytt, eller om listingen er evig knyttet mot samme person. For meg har det så langt vært uten betydning da det aldri har gått mer enn 2-3 dager før publisering uansett, men i eksempelet i denne tråden her kunne det kanskje ha betydd litt...
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
john.magnus
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av john.magnus » fre 04 mai 2012 12:47

@Raggsokk; Det er slik jeg har forstått det også. Nå har/er min cache's saksbehandler vært aktiv med andre cacher, så det føltes som om vi har vært konstant bakerst i køen. Lurte på om vi hadde gjort noe galt eller misset noe. Mulig man skulle hoppet ut og inn igjen i køen som du beskriver (med å deaktivere/aktivere "klar for publisering), men det føles jo feil det også (ikke er det vel garantert noe resultat heller)...

Har igjen gjort nye endringer (til noe som jeg tror er godt innenfor retningslinjene) og postet et nytt notat. Så vi får se hva som skjer...

Men; Takk for ideen!

Brukeravatar
Barskog
Junior
Junior
Sted:Sande i Vestfold

Legg inn av Barskog » fre 04 mai 2012 14:08

Reviewerne har ekstrem belastning for tiden, av forskjellige årsaker. Det hjelper derfor ikke å mase på dem.
Husker ikke om det var her på forumet eller på Facebook Makuta Teridax uttrykte at de må prioritere å gjennomgå og publisere de nye cacheoppføringene som er korrekt laget før innsending. Slik jeg husker det blir de oppføringene som må rettes lagt på vent frem til de har litt ledig kapasitet igjen.
Vær bare tolmodig, og i alle fall ikke slett oppføringer din i frustrasjon slik noen får seg til å gjøre :)

Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker

Legg inn av TA- » fre 04 mai 2012 14:46

Barskog skrev:Reviewerne har ekstrem belastning for tiden, av forskjellige årsaker. Det hjelper derfor ikke å mase på dem.
Husker ikke om det var her på forumet eller på Facebook Makuta Teridax uttrykte at de må prioritere å gjennomgå og publisere de nye cacheoppføringene som er korrekt laget før innsending. Slik jeg husker det blir de oppføringene som må rettes lagt på vent frem til de har litt ledig kapasitet igjen.
Vær bare tolmodig, og i alle fall ikke slett oppføringer din i frustrasjon slik noen får seg til å gjøre :)
Makuta skrev dette 30/4:
Cacher som ikke er i tråd med retningslinjene vil bli nedprioritert frem til jeg har rukket å skrive om reviewer-malene slik at teksten i malene stemmer med teksten i retningslinjene.
Bilde

Synth75
Senior
Senior

Legg inn av Synth75 » fre 04 mai 2012 15:18

Barskog skrev:Reviewerne har ekstrem belastning for tiden, av forskjellige årsaker. Det hjelper derfor ikke å mase på dem.
Belastningen bestemmer de jo selv. Det er bare å øke antallet og det får de om de ønsker. Dette styrer de selv og dermed er det kanskje legitimt å ta opp om det går for tregt, en ikke får svar, eller om oppfølgingen av cachelistinger det må ryddes i blir for dårlig. Løsningen er såre enkel, for etter hva som ble opplyst om tidligere, er det mange som har meldt interesse for reviewerjobb.

Når det er sagt, jeg synes ikke det går tregt. Stort sett publiseres cachene jeg har sendt inn i løpet av få timer. Det kan jo ha endret seg siden nyttår, men min erfaring har vært at det går fortere enn jeg kan forvente. Svar på epost har tatt 1-2 dager.

Brukeravatar
john.magnus
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av john.magnus » fre 04 mai 2012 15:40

TA- skrev:
Makuta skrev dette 30/4:
Cacher som ikke er i tråd med retningslinjene vil bli nedprioritert frem til jeg har rukket å skrive om reviewer-malene slik at teksten i malene stemmer med teksten i retningslinjene.
M.a.o så vil det lønne seg for meg å slette oppføringen for og registrere den på nytt. Det høres jo ut som en arbeidsbesparende ordning. I teorien skulle jo beskrivelser som allerede har feilet/er rettet på med større sannsynlighet være korrekte. I praksis angrer jeg på at jeg laget en skikkelig beskrivelse med ordentlige kildehenvisninger...

Ellers har jeg ikke mast på noensomhelst, har dog etter flere dagers stillhet spurt (ganske høflig spør du meg) om hva som skjer. Når jeg ikke fikk svar, postet jeg en tråd her...

Om det er stor arbeidsbelastning eller ikke, har jeg ingen forutsettinger for å si noenting om. I tilfelle er jo dette et problem Groundspeak burde ta tak i, all den tid de er avhengige av dette engasjementet og frivilligheten og ikke burde la det dø ut p.g.a at noen få mennesker har for mye og gjøre...
Synth75 skrev:(...) men min erfaring har vært at det går fortere enn jeg kan forvente. Svar på epost har tatt 1-2 dager.
Som du kan se av første post, min erfaring stemmer altså ikke overens med din. I det minste ikke når det gjelder cachen jeg omtaler i denne forumtråden. Jeg er jo at andre cacher er publisert mye raskere...

For øvrig må jeg korrigere meg selv fra første post. Var ikke bare "noen avisartikler" som var problematiske på grunn av at de hadde reklame, blant kildehenvisningene har jeg nå lært at det var flere sider hvor det fantes problematisk reklame...

:)

ArveAnd
Senior
Senior
Sted:Melkeplassen

Legg inn av ArveAnd » fre 04 mai 2012 16:11

no er eg off-topic, men ser at litt av problemet ditt er for detaljert kildehenvisning....

Slike problem har eg også opplevd. Eg har i min naivitet trudd det var til det beste med nøyaktig kildehenvisning.

Men i stadenfor å krangle på det har eg berre retta meg etter pålegg. Bla pålegg frå reviewer som slår fast at Universitetet i Bergen er ein komersiell side som det ikkje kan linkast til. (rett nok ei underside med bildesamlingen til Universitetet).

Brukeravatar
Captain Hardy
Junior
Junior
Sted:Mafialand
Kontakt:

Legg inn av Captain Hardy » lør 05 mai 2012 23:38

Makuta Teridax @ Facebook
28. april
Noen spurte om det er OK å purre. Det er greit å purre, men det har ingen effekt annet enn å øke vårt etterslep på ubesvarte e-post. Vi vet veldig godt at vi er på etterskudd, men vi har publisert over tusen cacher denne uken og klarer ikke å holde tritt. Vi var ikke forberedt på mengdene med power-trails som har kommet.
Det var snakk om 850 cacher(fra en og samme power-trail) om jeg ikke husker feil, pluss en drøss med andre . Så vær tålmodig :)

Som han også sier her på forumet:
Vi vil også oppfordre alle til å lese retningslinjene. Dette kan ikke understrekes ofte nok. Les retningslinjene, og les sidene som det lenkes til, og les dem nøye. Vi vet at ikke alt som står i retningslinjene er like forståelig, men mye tid går med på å gi tilbakemeldinger om feil som lett kunne vært unngått, om man hadde lest retningslinjene nøye. Tilsvarende vil vi oppfordre alle til å lese tilbakemeldingene nøye. Ofte må vi gi tilbakemeldinger gjentatte ganger fordi cacheeiere ikke tar tilbakemeldingene til følge. Hvis noe er uklart i det vi skriver, spør, så skal vi forsøke hjelpe og forklare oss på en annen måte.
Så med andre ord, les retningslinjene først, så slipper man å vente fordi man har gjort feil. :)
Bilde

Don't mess with a geocacher. We know all the best places to hide a body...

Svar