Jeg forstår poenget ditt, men det er i alle fall ikke alltid så enkelt som at cacheeier kun er ansvarlig for bare de skadene som måtte oppstå når cachen plasseres ut. Ta f.eks. kulturminneloven. Den loven sier ikke at ingen må ødelegge kulturminner, den sier at ingen må sette i gang tiltak som er egnet til å ødelegge kulturminner. Loven rammer altså ikke bare den enkeltpersonen som ødelegger et kulturminne, men den rammer også den som gjør noe som har som konsekvens at et kulturminne kan bli ødelagt. Ut fra dette er det opplagt for meg at om noen plasserer en cache i et kulturminne, så kan cacheeier ha begått et lovbrudd allerede før noen skade er skjedd, og cacheeier har i alle fall begått et lovbrudd dersom det oppstår skade pga. normal leting etter cachen.ArveAnd skrev:Utplasserar er nok heilt klart ansvarleg for sine øydeleggelsar (som spikke, skjere, male, kutte osv). Men for meg er det også like klart at det er den som leitar som er ansvarleg for det han/ho gjer - og ikkje den som har plassert cachen.
Men kulturminner er én ting. Det er mye annet blir skadet, og jeg vet ikke hvem som bærer ansvaret i ethvert tilfelle. Men de gangene Groundspeak har fått krav om erstatning, blir kravet sendt til cacheeier.