Geocacher på kirkegårder og gravlunder

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Re: Geocacher på kirkegårder og gravlunder

Legg inn av Makuta Teridax » lør 04 jun 2011 21:59

ArveAnd skrev:Utplasserar er nok heilt klart ansvarleg for sine øydeleggelsar (som spikke, skjere, male, kutte osv). Men for meg er det også like klart at det er den som leitar som er ansvarleg for det han/ho gjer - og ikkje den som har plassert cachen.
Jeg forstår poenget ditt, men det er i alle fall ikke alltid så enkelt som at cacheeier kun er ansvarlig for bare de skadene som måtte oppstå når cachen plasseres ut. Ta f.eks. kulturminneloven. Den loven sier ikke at ingen må ødelegge kulturminner, den sier at ingen må sette i gang tiltak som er egnet til å ødelegge kulturminner. Loven rammer altså ikke bare den enkeltpersonen som ødelegger et kulturminne, men den rammer også den som gjør noe som har som konsekvens at et kulturminne kan bli ødelagt. Ut fra dette er det opplagt for meg at om noen plasserer en cache i et kulturminne, så kan cacheeier ha begått et lovbrudd allerede før noen skade er skjedd, og cacheeier har i alle fall begått et lovbrudd dersom det oppstår skade pga. normal leting etter cachen.

Men kulturminner er én ting. Det er mye annet blir skadet, og jeg vet ikke hvem som bærer ansvaret i ethvert tilfelle. Men de gangene Groundspeak har fått krav om erstatning, blir kravet sendt til cacheeier.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Storic
Nybegynner
Nybegynner
Sted:Nord-Trøndelag

Legg inn av Storic » man 06 jun 2011 23:02

Stiller meg bak flere her.
Ønsker denne regelen velkommen.
Er ganske fersk i gamet, men har vært innom et par kirkegårder allerede og synes ikke noe om det.
Plasser de heller litt utenfor sånn at cachen fortsatt trekke folk til de mange fine kirkene i landet.
Mye historie i mange av de gamle byggene :)
Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker

Legg inn av E-Lie » fre 06 jan 2012 11:04

Dette er et innlegg som viser hvor galt det kan gå: Vi reiser en del i Europa og når vi begge er hekta på geocasching, kan det blir noen bakstubber og stikkveier for å finne noen flotte cacher.

Spania var årets ferie og hva er da vel mer naturlig å oppsøke noen av cachene langs pilgrimsleden?

Denne fant vi: Esto es Castilla. Praktfullt sted med tilleggsoplæring i hvordan man renser spisekastanjer av lokalbefolkningen. Langs leden vokste en masse krydderurter vilt og de lokale kunne fortelle at det hadde vært et et slott og et kloster på området.

Muren hvor cachen lå, var plukket fra hverandre på flere steder og var i ferd med å rase! Det var snart ikke ett sted som ikke steiner var flyttet på! Der hvor folk hadde forsøkt å legge muren tilbake, hadde de lagt mose og vekster ned!

Det skal ikke mye fantsi til å forstå at denne fredete muren ikke vil overleve særlig lenge om cachen får lov til å bli værende.

En annen side er at vi som bedriver denne sporten/leken bør kanskje tenke oss om og ta med at ikke alle har respekt for arbeidet som ligger bak både cachen og plasseringen.

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Sted:Hedmark

Legg inn av Viking_Princess » tor 26 jan 2012 20:17

Ellinormor skrev:Dette er et innlegg som viser hvor galt det kan gå: Vi reiser en del i Europa og når vi begge er hekta på geocasching, kan det blir noen bakstubber og stikkveier for å finne noen flotte cacher.

Spania var årets ferie og hva er da vel mer naturlig å oppsøke noen av cachene langs pilgrimsleden?

Denne fant vi: Esto es Castilla. Praktfullt sted med tilleggsoplæring i hvordan man renser spisekastanjer av lokalbefolkningen. Langs leden vokste en masse krydderurter vilt og de lokale kunne fortelle at det hadde vært et et slott og et kloster på området.

Muren hvor cachen lå, var plukket fra hverandre på flere steder og var i ferd med å rase! Det var snart ikke ett sted som ikke steiner var flyttet på! Der hvor folk hadde forsøkt å legge muren tilbake, hadde de lagt mose og vekster ned!

Det skal ikke mye fantsi til å forstå at denne fredete muren ikke vil overleve særlig lenge om cachen får lov til å bli værende.

En annen side er at vi som bedriver denne sporten/leken bør kanskje tenke oss om og ta med at ikke alle har respekt for arbeidet som ligger bak både cachen og plasseringen.

Da burde du kanskje kontakte reviewer i landet og si ifra?
Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker

Legg inn av E-Lie » tor 26 jan 2012 23:12

Enig i at jeg burde det, men jeg kan ikke et pip spansk og alt der var på på spansk. Dessuten bør vel også utlegger se etter cachen sin og ta ansvar. Kan jeg språket og ser slike tilfelle, skriver jeg noen ord. Førsdt til eier og ser jeg ikke svar, går det den offisielle veien.

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Sted:Hedmark

Legg inn av Viking_Princess » lør 28 jan 2012 13:29

Kan sikkert prøve på Engelsk, regner med at reviewere i Spania må kunne litt engelsk, skal dem kunne komunisere med Geocaching.com?
Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker

Legg inn av E-Lie » søn 29 jan 2012 13:10

Et poeng. Skal sette meg ned og være flink.

Svar